Niektoré diaľnice končia tunelom, iné mostom

Niektoré diaľnice končia tunelom, iné mostom

V predchádzajúcom vydaní sme písali o kauzách spoločnosti ROT, o jej pozadí a personálnom prepojení. V tejto časti pôjdeme o level vyššie a budeme sa venovať širším súvislostiam, hlavne v kontexte káuz spojených s diaľnicou D4. Pred pár mesiacmi poslanci za SaS Anna Zemanová a Miroslav Ivan informovali o tom, že Národná diaľničná spoločnosť (NDS), sa chystá od firmy ROT odkúpiť ďalšie pozemky. To sám osebe problém nie je, keďže kompenzačné opatrenia sú dôležité na zachovanie biodiverzity. Problém je od začiatku v cene, za ktorú sa tieto pozemky vykupujú, pričom tentokrát to bude ešte drahšie než naposledy. Navyše v pozadí všetkého dosť výrazne figuruje strana Most-Híd, ktorá, ako sa zdá, hrá inštrumentálnu rolu pri stavbe a kompenzáciách Bratislavského obchvatu.

Keď sa kompenzuje, tak poriadne

V minulom článku sme priniesli správu o tom, že spoločnosť ROT si vďaka obchodu so štátom prilepšila o niečo vyše 5 miliónov eur. Keďže pozemky, ktoré sa v rámci kompenzačných opatrení predávali, sú klasifikované ako orná pôda, ich reálna hodnota sa pohybuje okolo 4 eur za meter štvorcový, NDS však minulý rok vyplatila okolo 20 eur za meter. NDS sa obraňuje tým, že v čase, keď sa robil nový posudok, už boli známe ceny pozemkov, ktoré sa predávajú na výstavbu diaľnice a znalec použil metódu, pri ktorej tieto ceny zobral do úvahy. Podľa Zemanovej je však cena značne nadhodnotená, keďže: „ide o výkup ornej pôdy s cieľom ponechania ornej pôdy, respektíve jej premeny na trvalý trávny porast alebo lesný pozemok…“.

 

Poslanci už minulý rok podali na NDS trestné oznámenie zo spáchania trestného činu porušovania povinností pri správe cudzieho majetku a podvodu. V máji tohto roku priniesol týždenník Plus 7 dní informáciu o tom, že vyšetrovateľ uzavrel vyšetrovanie tejto kauzy po vypočutí len jedného svedka z NDS. Prokuratúra však prípad vrátila naspäť, pretože vyšetrovateľ “nezabezpečil… žiadne listinné podklady, ktoré by potvrdzovali alebo vyvracali tvrdenia podozrivého a ktorých potreba zabezpečenia vyplývala z výpovede tejto osoby”. Takže vyšetrovanie stále pokračuje a my môžeme len hádať, či sa skutok stal alebo nestal.

 

Od posledného článku sa však objavila nová zmluva, podľa ktorej NDS pokračuje vo výkupe pozemkov od firmy ROT. Informáciu znovu priniesli poslanci Zemanová a Ivan, ktorí informujú, že tentokrát sa cena za štvorcový meter ešte zdvihla, a to na 33 eur. Podľa novej zmluvy si má ROT tentokrát prilepšiť o niečo viac než 7 miliónov eur. K zmluve sa nám nepodarilo dopracovať, a to aj napriek tomu, že NDS už roky sľubuje, že všetky zmluvy sprístupní. Nezverejnili dokonca ešte ani pôvodnú zmluvu so spoločnosťou ROT, ktorá už bola aj vyplatená. Podľa blogu na portáli uvostat NDS porušuje zákon tým, že nezverejňuje všetky zmluvy, a mnoho z tých, ktoré zverejní, ani nespĺňa zákonom stanovené minimum informácií.

Problém, na ktorý v tomto článku upozorňujeme, nie sú kompenzačné opatrenia ako také. Keďže diaľnica naruší chránené vtáčie územie, je potrebné nájsť pre orliaka morského nové hniezdisko. Ochranár Jozef Ridzoň zo Slovenskej Ornitologickej Spoločnosti sa v rozhovore s Denníkom N vyjadril, že táto trasa diaľnice je najlepším riešením zo všetkých pôvodných návrhov. Málokto spochybňuje legitimitu a potrebu kompenzačných opatrení. Problém je však s cenou. Vzhľadom na to, že pôda sa vykupuje so zámerom ponechania ornej pôdy, prípadne zmeny na trávnatý porast alebo lesný pozemok, nie je celkom jasné, prečo by mali byť dané pozemky cenovo ohodnotené ako stavebné, keďže stavať sa nich nebude nič. Ďalším argumentom NDS je, že pozemky na kompenzačné opatrenia sa nedajú vyvlastniť a preto sa musia dohodnúť s vlastníkom. Je však naozaj jednoduchšie preplatiť pozemky osemnásobne, než nájsť iné pozemky od iných vlastníkov?

O začiatkoch a pozadiach

Pozemky, ktoré teraz firma ROT predáva v rámci kompenzačných opatrení, im nepatrili od začiatku celé. Až do relatívne nedávnej doby spoločnosť ROT spoluvlasntnila veľa pozemkov spolu s akciovou spoločnosťou GFUL. K prerozdeleniu a zámene pozemkov došlo ani nie pred rokom. Či spoločnosť GFUL vedela, akú majú tieto pozemky potenciálne hodnotu, keď sa budú predávať štátu v rámci kompenzačných opatrení, je otázne, no pohľad do vlastníckej štruktúry tejto spoločnosti a jej pozadia napovedajú, že ľudia v pozadí týchto spoločností k sebe majú dosť blízko.

 

Spoločnosť GFUL je tiež sama osebe veľmi zaujímavá. V jednom z našich článkov sme priniesli informáciu, že spoločnosť GFUL vlastní v oblasti lesoparku viac než 20 hektárov pôdy. Takže je jedným z najväčších vlastníkov pôdy v okolí Rusoviec.

 

Veci začnú byť ešte o čosi zaujímavejšie, keď sa pozrieme na vedenie firmy. Predsedníčka predstavenstva je Gabriela Ondrušová, ktorá bola za čias Radičovej vlády ako nominantka strany Most-Híd vo vedení Slovenskej pošty. Trend o nej písal ako o človeku, ktorého si dlhoročný generálny riaditeľ Transpetrolu a mecenáš Mostu-Híd Štefan Czucz dosadzuje na dôležité pozície. Ondrušová napríklad momentálne pôsobí aj ako predsedníčka predstavenstva v pološtátnej firme Transpetrolu s názvom Spoločnosť pre skladovanie, a.s.. Tá bola založená so zámerom, že bude spravovať núdzové zásoby ropy a ropných výrobkov.

 

Keď sa bližšie pozrieme na Spoločnosť pre skladovanie, zistíme ďalšie zaujímavé veci. Pred Ondrušovou túto akciovku riadil terajší riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti a nominant Mostu-Híd Ján Ďurišin. Takže momentálny riaditeľ NDS má blízko nielen k Mostu-Híd, ale je, (pravdepodobne) rovnako ako ako Ondrušová, Czuczovým človekom.

 

Štefan Czucz, sused z jednej ulice Bélu Bugára, a taktiež vraj jeho známy, bol 10 rokov na čele spoločnosti Transpetrol, v ktorej si zjavne zachoval viditeľný vplyv. Ľudia ho môžu poznať aj zo spisu Gorila, kde sa niekoľkokrát spomína. Naposledy sa o Czuczovi písalo v spojení s nepodarenou voľbou na post šéfa Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO). Kandidát Mostu Juraj Méry vraj na verejnom vypočutí úplne pohorel a bol vtedy spájaný s Czuczom, pre ktorého v minulosti pracoval.

Všetky nitky teda vedú k Czuczovi, ktorý, zdá sa, pomohol Mostu nájsť aj človeka, ktorý by mohol viesť NDS a ktorý predtým pracoval na pozícií, ktorú momentálne zastáva pani, s ktorou firma ROT spoluvlastnila pozemky, ktoré teraz predávajú štátu za milióny. Uf, ale ak sa Vám toto zdá zamotané, tak čítajte ďalej.

 

Do tunelu cez most

Kauza kompenzačné opatrenia nie je jedinou kauzou v súvislosti s výstavbou diaľnice D4. Všetky kauzy však majú spoločné pozadie a prepojenie na stranu Most-Híd.

 

Už v minulom článku sme načrtli personálne prepojenia spoločnosti ROT a ako blízko majú k strane Most-Híd. Tá dosadila ľudí na rezort životného prostredia, rovnako ako aj na rezort dopravy a už spomínaného Jána Ďurišina do Národnej diaľničnej spoločnosti. Práve tieto rezorty sú inštrumentálne pre schvaľovanie kompenzačných opatrení a nákupu pozemkov. Navyše sa ukázalo, že minister životného prostredia, László Sólymos, je tiež jeden zo susedov bratov Medovcov a konečných užívateľov výhod spoločnosti ROT: Igora Ungera a Samuela Polakoviča. Je tiež zaujímavé poukázať na to, že v čase schválenia kompenzačných opatrení, vďaka ktorým sa firme ROT dostalo prvých 5 miliónov, už bol ministrom životného prostredia. Všetko to pôsobí ako veľmi podozrivá zhoda náhod.

 

Podozrivo však pôsobí aj priame zapojenie predsedu Mostu-Híd a jemu blízkych ľudí do kauzy predaja pozemkov v rámci Bratislavského obchvatu. Béla Bugár v roku 2005 kúpil pozemky za 25 000 eur, ktore minulý rok predal NDS za vyše pol milióna eur. Pozemky na obchvat údajne predávali aj exmanažéri Slovenského pôdneho fondu František Hideghéty a Juraj Gál, ktorí    na tom údajne zarobili niečo vyše 200-tisíc. Pritom Hideghéty je Bugárov sused a podľa Denníka N predával pozemky, ktoré priamo susedili s Bugárovou parcelou.

 

No a kruh uzavrieme pri ďalšom Bugárovom susedovi, superpodnikateľovi a už spomínanom mecenášovi Mostu, Štefanovi Czuczovi. Ten taktiež predával NDSke pozemky pod plánovaným obchvatom. V rámci zachovania objektivity je potrebné dodať, že podľa denníka N na tom Czucz nezarobil také veľké peniaze ako Hideghéty, Gál, alebo Bugár.

 

Čo to všetko znamená?

Väzby spoločnosti ROT na stranu Most-Híd a následne na nemalé zisky pôsobia už ako priveľmi veľká zhoda okolností. Vďaka tomu, že celý proces zverejňovania zmlúv od NDS je netransparentný a personálne prepojenie tiež vyvoláva otázky, nemožeme sa diviť, že vznikajú rôzne podozrenia na korupciu alebo kamarátske kšefty. Na druhej strane sa však vďaka nesprístupneniu informácii nedá zistiť, či ľudia, ktorých spomíname v článku sú jediní ľudia blízki Mostu, ktorí sa na stavbe diaľnice D4 nabalili.

 

Keďže prípad je momentálne v štádiu šetrenia, nám už zostáva len čakať na to, čo sa ukáže. Medzitým si ROT pravdepodobne pripíše na účet ďalších pár miliónov z vreciek daňových poplatníkov, z čoho niečo kvapne aj Rusovciam, ale keďže celé fungovanie spoločnosti ROT je zahalené tajomstvom, detaily zostávajú nejasné. A je aj celkom možné, že niečo sa stratí v kamarátskej spleti ľudí blízkych koaličnej strane.

 

Martin Brezina

 

Odkazy a referencie:

    • noviny.sk: Národná diaľničná spoločnosť kšeftuje s pozemkami, myslí si SaS, autor: Samuel Migal
    • Plus 7 dní: Biznis schovaný za ušľachtilým účelom: Takto sa zo štátnej kasy vylialo pekných pár miliónov eur, autor: Juliána Bieliková
    • nasadoprava.sk: NDS chce vykúpiť ďalšie pozemky v rámci kompenzácie pri stavbe D4, autor: SITA
    • nasadoprava.sk: NDS zverejní zmluvy o výkupe pozemkov pod obchvatom, autor: SITA
    • uvostat.sk: Porušuje národná diaľničná spoločnosť zákon? Autor: neuvedený
    • Denník N: Ako sa chrániť pred pozemkovými šmejdmi? Pýtali sme sa ekológa, ako sa kreslia diaľnice, autor: Daniela Krajanová
    • vaaju.com: Nemôžeme vyvlastniť pozemky ako súčasť kompenzácie za konštrukciu D4, NDS reaguje na tvrdenia spoločnosti SaS, autor: neuvedený
    • Trend: Nitky koalície Most-Híd a Smer vedú k oligarchom, autor: Gabriel Beer
    • SME: Pološtátna firma pre skladovanie ropy je už založená, autor: SITA
    • zoznam.sk: Minister dopravy vymenoval za šéfa NDS Jána Ďurišina, autor: SITA
    • aktuality.sk: Keď musí Fico krotiť Bugára a jeho oligarchov, autor: Dag Daniš
    • Spis Gorila
    • Denník N: Tajný kôň Mosta si urobil takú hanbu, že by to malo byť aj na Smer veľa, autor: redakcia (newsfilter)
    • Denník N: Bugár zarobil na pozemkoch pod R7 pol milióna eur, kúpil ich, keď trasa ešte nebola definitívna, autor: Matej Dugovič
    • Denník N: Na pôde pod obchvat zarobil dvadsaťnásobok aj Bugárov sused a nominant na pozemkovom fonde, autor: Daniela Krajanová
    • Denník N: Aj Bugárov sused Czucz predával pozemky pod obchvat štátu, autor: Daniela Krajanová